Afgelopen zaterdag in de Volkskrant een artikel over elektrisch rijden in het buitenland. Bestuurslid Maarten van Biezen van de Vereniging Elektrisch Rijden krijgt er op Twitter flink van langs door de EV-community. Wat blijkt: hij neemt zijn eigen Nissan LEAF niet mee naar het ritje richting Frankrijk. Aan de ene kant begrijpelijk, uit eigen ervaring weet ik dat het niet altijd even leuk is om elke 150/160 kilometer te moeten stoppen. Maar voor de beeldvorming is het niet handig (wel knap gevonden van de journalist, dat dan weer wel). Met een Tesla, en zijn laadinfratructuur, kom je op dit moment al een stukje verder.

Ik geloof erin dat we in 2020 een omslagpunt bereikt hebben. De keuze in auto’s (en capaciteit) wordt groter. En zodra iedereen wel iemand kent met een elektrische auto die meer dan 400 kilometer kan rijden zijn alle bezwaren weggenomen.Dankzij mijn ervaringen tijdens de EV Rally ontbreekt het op dit moment nog aan drie dingen: meer laden (meer laadpunten, betere dekking), sneller laden en leuker laden.

Rond de 15 keer laden (gemiddelde stop van 25–30 minuten naar Barceloina in 2017? Over 5 jaar lachen we hier hard om!

Stap 1: meer laden

De dekking in Nederland langs snelwegen is al aardig goed, met één grote partij: Fastned. In steden en dorpen laat de infrastructuur nog op zich wachten. Arnhem bijvoorbeeld heeft een flinke dekking. In Doetinchem (een half uurtje verderop in de Achterhoek), zien we alleen langzame laders op vaak niet-publiek terrein. Hierin moet dus nog flink geïnvesteerd worden.

Nog een puntje: de onduidelijke tariefstructuren en starttarieven. Bij geen enkele laadpaal vind je actuele tarieven en deze tarieven verschillen ook nog eens per laadpas. Dat helpt niet in het begrijpelijk maken van het product.

Stap 2: sneller laden (want grotere accu-capaciteit)

Volgens Fastned — te zien in deze foto uit een presentatie — gaan we in 2020 350 kW laden (met een CCS-stekker). 250 kilometer bereik in 10 minuten dus! En dat zal hard nodig zijn, want niet-Tesla’s gaan volgend jaar allemaal naar de de 60 kWh-accu’s.

Overigens, 350 kW-laden is iets wat Elon Musk kinderspel heeft genoemd:

A mere 350 kW … what are you referring to, a children’s toy?
— Elon Musk (@elonmusk) 24 december 2016

Stap 3: leuker laden

Het laatste punt in de omslag naar elektrisch rijden is het leuker maken van laden. Iets waar Fastned zich onlangs in heeft vastgebeten: Het aanbieden van een ‘tankshop’ naast het oplaadpunt. Dit is iets wat ik persoonlijk toejuich! Zo’n Shell/Texaco/BP-station is geen aantrekkelijke plek om een kwartier of soms langer te wachten (ondanks het Starbucks-aanbod en de wc’s van 2theloo bij de Shell). Een fijne plek om even te zitten, een kop koffie te drinken en een gesprek te voeren is een belangrijk onderdeel van de laadinfrastructuur.

Ondanks dat we binnenkort dus in een paar minuten gewoon ‘volgetankt’ zijn:

Of course, the greater power output is not the only new feature expected to be introduced with the Supercharger V3. It is also expected to feature the “robotic snake cable” to enable autonomous charging without having to get out of the car or for self-driving vehicles without anyone in them.

A little back of napkin math here:

700kW x 1 hour= 700kWh so divide by 10: 6 minutes would give you 70kWh. That’s enough to drive for about 4 hours or 250 miles. Gas fuel pumps in the US pump 5–10 gallons per minute so add a 2 minute credit card transaction and you get about 20–40 gallons in the same time period. We’re now coming close to parity with gasoline.

(via: https://electrek.co/2016/12/24/tesla-supercharger-v3-over-350-off-grid-solar-powerpack-elon-musk/)

2 Replies to “Elektrisch rijden in 2020

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.