Sinds maart 2018 hebben we een Nissan LEAF met een 30 kWh accu. Het is een heerlijke auto en we laden hem meestal thuis op. Dat doen we met een laadpaal van ICU. Deze is direct aangesloten op een eigen groep van 16 Ampere. Hiermee laden we op met 3,7kW per uur. Aangezien de accu nooit helemaal leeg is (een enkele keer komt het voor dat er nog 10% capaciteit over is), dus na een nachtje staat de LEAF weer helemaal vol klaar. In de zomer komen we met gemak meer dan 200 kilometer ver voordat we moeten (snel)laden. Zo moesten we op vakantie naar Denemarken 4 keer laden tot de eindbestemming.

Rijbereik in de winter met een elektrische auto

Waar de zomer riant bleek qua bereik, is dat in de winter is anders: de range neemt flink af als het koud is. Hierop waren we voorbereid, want voor de aankoop hadden we ons goed verdiept in de techniek. Momenteel (januari 2019), met temperaturen rond het vriespunt, is het werkelijke bereik van onze auto zo’n 160 kilometer. Dat betekent voor ons drie dingen:

  • We rijden iets minder hard als het moet.
  • Als het kan en niet teveel om is, rijden we over provinciale wegen (80 km/u).
  • We laden onderweg maximaal 10-15 minuten bij Fastned en rijden daarna weer lekker (harder) door.

En op de meeste plekken staat in de buurt een openbare laadpaal, met een korte wandeling een prima methode om weer vol(ler) op weg te gaan.

Globaal kun je ervan uitgaan dat je 20% minder accu-capaciteit hebt. Op de website EV-Database.nl kun je per auto de actuele, en vooral werkelijke, cijfers terugvinden van het verschillen tussen zomer- en winterbereik.

Aansluitingen en laadsnelheid elektrische auto

Alle elektrische voertuigen hebben een lader aan boord om de accu te kunnen laden met wisselstroom uit thuis- en publieke laadpalen. Het type lader in je auto bepaalt hoe snel je kan laden. Er zijn ruwweg 4 types:
  • 1 Fase 16 Ampere (maximale laadsnelheid van 3,7kW)
  • 1 Fase 32 Ampere (maximale laadsnelheid van 7,4kW)
  • 3 Fase 16 Ampere (maximale laadsnelheid van 11kW)
  • 3 Fase 32 Ampere (maximale laadsnelheid van 22 kW)
Onderweg langs snelwegen zie je veel snelladers, zoals die van Fastned of Allego. Deze werken niet met wisselstroom (AC, Alternating Current) maar met gelijkstroom (DC, Direct Current). Doordat hiermee de accu direct geladen wordt, kan dit veel sneller:
  • CCS aansluiting: tot wel 350kW
  • ChaDeMo aansluiting tot 100kW

Bekijk voor jouw auto de laadunit (snelheid) op ev-database.nl.

 

Bereik verbruik versus actieradius

Op het forum elektrisch rijden van Tweakers.net verscheen een mooie grafiek van gebruiker Astronaut.

Wat betreft het bereik, ik heb mijn ritten van het afgelopen jaar geplot tegen de temperatuur: 60.000 kilometer en 650 meetpunten. De weergegevens komen van het KNMI en zijn tegen de aankomsttijd van een rit aangeplakt.

Zoals te zien is, blijkt een gemiddelde temperatuur van 20 graden Celsius optimaal. Het verbruik zal namelijk iets stijgen als je de airconditioning aanzet of de ramen opent tijdens het rijden.

Als je een elektrische auto hebt: wat is jouw bereik in de zomer en winter?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.