Toegegeven: we zijn, met innovator Fastned, in Nederland verwend: de dekking snelladers is vrijwel uitstekend. Daarnaast is ook Allego goed vertegenwoordigd langs snelwegen en bij bijvoorbeeld Van der Valk hotels en restaurants. Ook in veel steden zijn voldoende laadpalen te vinden. Dankzij initiatieven als Chargemap weet ik snel mijn route te plannen en snelladers onderweg én laders op mijn locatie te vinden.

Toch wringt er iets… Afgelopen dinsdag had ik een dag met meerdere afspraken in het zuiden van het land: Sittard en Weert. Vanuit Oosterbeek moet ik dan, met mijn Nissan LEAF een keer laden onderweg (een minuutje of 10-15 laden is voldoende om even koffie te drinken, perfect). Langs de A73 zijn meerdere mogelijkheden: eerst een Fastned en daarna een Allego snellader bij de La Place De Wuust. Die laatste is voor mij de meest logische optie. Ik zit dan rond 55% capaciteit en haal zo zonder stress mijn bestemming.

De herberg moet terugkomen

En daar wringt ‘ie echt, die schoen: deze plek heeft slechts één lader. Geluk bij een ongeluk: de CCS-lader werkte niet op de Ionic die stond te laden en bleek de AC-lader te gebruiken. Hierdoor kon ik snelladen (zie de kennisbank over de verschillende laadvormen). Natuurlijk snap ik zakelijk gezien dat Allego niet meerdere laadstations plaats, maar veel vrijheid geeft het niet. Overigens is hier een fantastische rol voor La Place weggelegd. Ooit, lang geleden, riep ik dat de herberg weer terugkomt. Plaatsen waar je je paard (heilige koe…) stalt om bij te komen en op te laden, waarbij de bestuurder geniet van een maaltijd. La Place kan hierin een fantastische facilitator zijn: plaats meerdere snelladers, zorg voor fijne plek naast het restaurant en ik ben je gast!

Snelladers: het werkelijke probleem

Terug naar mijn afspraken in Limburg. Vanuit Weert volg je lange tijd de A50, waar geen enkel snellaadstation te vinden is behalve bij Eindhoven. Dankzij Chargemap zag ik dat deze allemaal defect waren. Toch moest ik erop gokken: laden moést. Tenzij ik flink wilde omrijden (en dat wil je niet, na een lange dag). Twee keer geluk op dezelfde dag: de triple-charger werkte wél!

😅

Maar waarom stond deze lader dan op defect? En wie is daar verantwoordelijk voor? Al deze laders zijn connected. Mij lijkt het supersimpel om vrijwel real-time de status door te geven aan Chargemap en andere aanbieders van fijne routeplanners (zoals die van goingelectric.de).

Het echte probleem is dus niet een gat in de dekking (joehoe, overheid) of een enkele snellader (joehoe, La Place en Co.) Alhoewel een wat ruimere keuze toch wel wat minder stress geeft. Zie Tesla (met natuurlijk een heel ander verdienmodel dan enkel laadstations exploiteren).

24 (!) Tesla laders. Anders business model, maar toch ongekende luxe.

 

Hoe lossen we drie snellaadproblemen op?

Mijn voorzichtige conclusie is als volgt:

  1. De overheid moet locaties aanwijzen voor snellaadstations (zoals afgelopen week in Nijmegen is besproken in de gemeenteraad. Hierbij is besloten nog éénmaal een vergunning te verlenen voor een ouderwets benzinestation).
  2. Meer partijen, zoals restaurants langs snelwegen, zouden moeten instappen en snellaadstations faciliteren. Als moderne herberg.
  3. Alle (snel)lader zouden vrijwel real-time inzichtelijk moeten zijn: vrij, bezet, verwachte eindtijd (joehoe, algoritmen) of defect.

Aanvullingen? Ik hoor het graag!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.