Bij het opladen van je elektrische auto kun je deze ‘gewoon’ opladen. Zoals via een stopcontact of (openbare) laadpaal. Het grote verschil zit hem in laden met gelijkstroom (snelladen) of wisselstroom (regulier laden).

Bij snelladen wordt de ingebouwde lader aan boord overgeslagen. Deze wordt namelijk alleen gebruikt om wisselstroom om te zetten naar gelijkstroom.

Overzicht snelladen en gewoon laden
Overzicht snelladen en gewoon laden (bron: ABB)

DC – Gelijkstroom (snelladen)

Om een auto met gelijkstroom (DC) te kunnen laden, is een transformatorstation nodig om de wisselstroom (AC) uit het lichtnet om te zetten naar gelijkstroom. Dit is een kostbare installatie, die om een behoorlijk vermogen uit het netwerk (ca. 125A) vraagt. Bij gelijkstroom laden wordt de lader die altijd in de auto zit, niet gebruikt. Een accu is altijd gelijkstroom (DC), dus de stroom wordt rechtstreeks op de accu aangesloten. Deze manier van laden moet zorgvuldig gebeuren. Als een accu-cel te warm wordt, is er kans op onherstelbare schade.

Snelladen gebeurt vaak langs snelwegen. De meeste stations (zoals Fastned) beschikken over meerdere laadpunten. Elk laadpunt heeft een CCS en/of een Chademo-aansluiting. Ook beschikken deze nog vaak over een supersnelle AC (wisselstroom) aansluiting voor de Renault Zoe.

Het lijkt erop dat de laadstandaard CCS (Combined Charging System – CCS Combo 2) het gaat winnen in Europa. Laadstations van Fastned en ook Allego zijn vaak voorzien van meer CCS-aansluitingen dan Chademo.

AC – Wisselstroom (regulier laden)

In Europa gebruiken we wisselstroom (AC) voor gebruikersaansluitingen en is er zowel een 1-fase als 3-fase netwerk tot onze beschikking. Dit is prima te gebruiken voor het laden van elektrische voertuigen. Op de meeste locaties kan 32 Ampère (22kW) gebruikt worden om te laden. Afhankelijk van de lader in je auto (die wisselstroom omzet naar gelijkstroom) kun je met de volgende snelheden laden:

  • 1 Fase 16 Ampere (maximale laadsnelheid van 3,7kW)
  • 1 Fase 32 Ampere (maximale laadsnelheid van 7,4kW)
  • 3 Fase 16 Ampere (maximale laadsnelheid van 11kW)
  • 3 Fase 32 Ampere (maximale laadsnelheid van 22 kW)

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.