Al ruim een jaar probeert een goede vriend een laadpaal te organiseren in zijn buurt. Niet in een klein dorp. Ook niet in een wijk waar al meer laadpalen zijn. Sterker nog: de enige laadpaal binnen 2 kilometer staat bij de Albert Heijn (maar niet voor lang vanwege geplande bebouwing, zo heb begrepen).

De saga begint bij een vroege oriëntatie op een nieuwe lease-auto (lees: 2018). Want bij elektrische auto’s moest en moet je er vroeg bij zijn. Daarom werd al snel een aanvraag gedaan bij de gemeente. Alhoewel: dat kón niet eens, want deze gemeente had nog geen idee  of beleid over elektrisch rijden en de laadinfrastructuur.

Geen visie, beleid en kennis

Voor de grootste gemeente in de Achterhoek toch wel bevreemdend: geen idee, geen beleid én geen enkele visie over duurzamer vervoer in de gemeente. Na uitzoekwerk en bekijken van mogelijkheden is de gemeente gevraagd beleid te ontwikkelen. Na enkele maanden besloten dat Allego de partij is die de laadpalen mag plaatsen en exploiteren.

Provincie Gelderland en elektrisch rijden

Vreemd eigenlijk dat er überhaupt nog geen beleid is. En dat het aantal laadpalen in deze gemeente echt dramatisch is. Dat terwijl de provincie Gelderland een heel ander idee heeft over elektrisch rijden en de daarbij behorende infrastructuur:

De provincies Gelderland en Overijssel gaan fors inzetten op elektrisch rijden. In 43 gemeenten wordt het aantal laadpunten verviervoudigd, een proef met slim laden opgestart en ook onderzocht hoe dit met duurzame energie kan worden gedaan.

Binnen de 43 gemeenten moeten straks 4500 nieuwe laadpunten beschikbaar zijn voor ‘stekker’rijders, waarbij de auto’s tegen de laagst mogelijke prijs van 15 eurocent per kilowattuur kunnen worden geladen. Dit is mogelijk dankzij het grote aantal laadpunten.

Parallel aan de enorme uitbreiding start ook een pilot om te onderzoeken hoe elektrische auto’s gespreid opgeladen kunnen worden, om zo te voorkomen dat op het stroomnet een enorme piekvraag ontstaat. Tegelijkertijd wordt bekeken hoe zoveel mogelijk ingezet kan worden duurzame energie.

Het bedrijf Ecotap start deze zomer in samenwerking met Allego de installatie van de nieuwe laadpalen. Aan dit project nemen voorlopig nog geen gemeenten in de Achterhoek deel.

Bron: Aaltens Nieuws

Vervolg aanvraag

Goed, na meer dan een half jaar is er beleid en een exploitant. De rest is dan vrij simpel: zoek een mooie plek in de straat, graaf een gat en plaats aan paal. (Noot: de gemeente heeft nooit meegedaan aan een concessie/aanbestedingstraject, waarbij inwoners van Gelderland tegen een laag tarief kunnen laden).

Maar dát is te simpel gedacht: want een laadpaal in een drukke straat lijkt de gemeente geen goed idee. Beter is om deze te plaatsen op bijna 900 meter afstand op een openbare parkeerplaats bij een supermarkt, aldus de gemeente. Zelfs nadat Allego en de Vereniging Elektrisch Rijden ze heeft verteld dat dat niet zo’n goed plan is: een laadpaal met wisselstroom is vooral handig om ‘s avonds en ‘s nachts te laden.

Zelfs de buurt is geïnformeerd en vond een laadpaal in de straat geen enkel probleem. Sterker nog: er zijn bewoners die óók interesse hebben in een elektrische auto. Qua bezetting bij deze parkeerplek zal er geen enkel probleem zijn.

Waar wachten gemeentes eigenlijk nog op? In Tytsjerksteradiel lukt het ze in ieder geval wel.

 

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.