Contentstrategie in een dag

Contentstrategie in een dag

Het programma Contentstrategie in een dag is ontwikkeld om, op basis van bestaande communicatie- en marketingstrategieën, een contentstrategie te ontwikkelen. Het scherpt bestaande strategieën aan en helpt je organisatie met concretiseren van doelen, doelgroep/publiek en het verhaal. Ook krijg je een advies voor het proces én het formuleren van de juiste KPI’s.

Met dit programma help ik jouw team en organisatie met het uitwerken van een compacte, maar concrete contentstrategie. Dat doen we op één intensieve dag (twee dagdelen kan ook) met een groep van +/- 8 personen. Denk ook aan medewerkers, klanten en iedereen die van toepassing is voor de ontwikkeling van de contentstrategie. Contentstrategie in een dag kost € 1350 inclusief reis- en materiaalkosten, maar exclusief btw.

Maak een afspraak voor een gratis intake

Programma

We gaan in groepen aan de slag met de volgende onderwerpen:

1. Doel en doelstelling
Waarom maken we content en welke waarde voegt het toe? In dit onderdeel leggen we vast wat we willen bereiken, bewerkstelligen of veranderen met de contentstrategie.

2. Publiek en merk
Wie is het merk of de organisatie die content gaat verspreiden? Voor de ontwikkeling van content is het goed om je boodschap, contentvorm en kanaal aan te passen aan de functionele en psychosociale consequenties van (gebruik van) je dienst of product. Dit zijn de redenen waarom iemand voor jouw product of dienst kiest. De methode die hiervoor wordt gebruikt is de betekenisstructuuranalyse.

Met empathy mapping leggen we de behoeften, wensen, vooroordelen en angsten van de doelgroep vast. Je kent immers de wensen en behoeften, de beïnvloeders en vragen van je doelgroep. Hierbij kijken we ook naar het mediagebruik om content af te stemmen (zowel vorm, inhoud als kanalen) op de doelgroep.

De uitkomsten van de betekenisstructuuranalyse en de empathy maps verwerken we tot het gespreksdomein. Dat is de contentbehoefte: de overlap van wat de doelgroep over je product of dienst wil weten en wat je als merk te bieden hebt.

3. Verhaal
Waar staat onze content voor, wat is de belofte die we met content en kanalen inlossen? Welke content moeten we ontwikkelen (in thema’s en onderwerpen), zodat deze past bij de doelgroep. Welke vorm moet deze krijgen en via welke kanalen/middelen (PESO-model) gaan we deze verspreiden. Alle content matchen we met de doelgroep en de juiste (aankoop)fase.

4. Thema’s en onderwerpen
In dit onderdeel werken we concrete contentideeën uit. Dankzij de input uit het onderdeel doelgroep en merk weten we met welke content de doelgroep kunnen binden, informeren en overtuigen.

5. Proces van conceptontwikkeling en uitvoer contentstrategie
Wat en wie is nodig om de strategie goed uit te voeren. Zowel op het vlak van planning, contentontwikkeling, publiceren/promoten tot data en rapportage.

6. Meten en bijsturen van de contentstrategie
Op basis van de investeringsdoelstellingen richten we maximaal drie KPI’s in. Ook kijken we per contentsoort en platform naar de juiste contentindicatoren (welke content scoort het beste, afhankelijk van de KPI).
Alle input en uitkomsten worden verwerkt tot een compacte presentatie met daarin de contentstrategie. Deze wordt aangevuld met tips en aanbevelingen om direct aan de slag te gaan met contentmarketing.

Wie gingen je voor?

De volgende organisaties heb ik geholpen met contentstrategie.

HVC Energie

HVC Energie heeft naast een complete contentstrategie ook gekozen voor campagnes en e-mail automation en content.

Briskr

Empathy mapping werd ingezet als onderdeel van het programma contentstrategie in een dag. Zo is de doelgroep goed in kaart gebracht.

Mediahuis Limburg

Voor de online platformen van Mediahuis Limburg zijn contentstrategieën ontwikkeld, waarbij ook training en advies is gegeven.

Provincie Zuid-Holland

De gehele afdeling communicatie van de Provincie Zuid-Holland is bijgespijkerd in contentstrategie, online communicatie en doelstellingen.

Boek direct een gratis intake

Bespreek je wensen via een Google Meet afspraak. Hieronder kun je eenvoudig een afspraak maken. Je kunt hieronder ook gewoon het contactformulier invullen.


Contactformulier

Vul onderstaand formulier in, dan neem ik contact met je op.