Programma: Contentstrategie in een dag

Met mijn programma contentstrategie in een dag help ik teams en organisaties met het uitwerken van een complete en concrete contentstrategie. Dat doen we op één intensieve dag (twee dagdelen is ook mogelijk) met een kleine groep mensen.

Tijdens de dag gaan we aan de slag met onderdelen uit het content marketing framework dat is opgesteld door het Amerikaans Content Marketing Institute en mijn contentstrategie raamwerk.

 

Programma Contentstrategie in één dag

Tijdens Contentstrategie in één dag gaan we in groepen aan de slag met de volgende onderwerpen.

Doel en doelstelling

Vanuit welk ‘probleem’ hebben we de contentstrategie nodig, waarom maken we content en welke waarde voegt het toe. Ook bepalen we de investeringsdoelstellingen: wat moet de contentstrategie opleveren.

Publiek en merk

Wie is het merk of de organisatie die content gaat verspreiden? Dit leggen we vast door middel van een merkidentiteit op basis van de betekenis structuur analyse (BSA). Voor de ontwikkeling van content is het goed om je boodschap, contentvorm en kanaal aan te passen aan de functionele en psychosociale consequenties van (gebruik van) je dienst of product. Ofwel: wat zijn de gevolgen van het gebruik én de wijze waarop (bepaalde eigenschappen) gebruikt worden helpen om later ijzersterke content te maken.

Met de gegevens uit een empathy map canvas kun je veel beter, sneller en concreter content maken. Met empathy mapping leggen we de behoeften, wensen, vooroordelen en angsten van de doelgroep te vast. Je kent immers de wensen en behoeften, de beïnvloeders en vragen van je doelgroep. Hierbij kijken we ook naar het mediagebruik om content af te stemmen (zowel vorm, inhoud als kanalen) op de doelgroep.

Een van de uitkomsten is het gespreksdomein. Dit is de sweet spot, waarbij je de overlap van wat de doelgroep wil weten en wat je als merk/organisatie te bieden hebt. Naast campagne en organisch verkeer kan de doelgroep via beïnvloeders/kennissen in je gespreksdomein raken (verwijzingen).

Verhaal

Waar staat onze content en platform voor, wat is de belofte die we  met content en kanalen inlossen. Welke content moeten we ontwikkelen (in thema’s en onderwerpen), zodat deze past bij de doelgroep. Welke vorm moet deze krijgen en via welke kanalen/middelen (PESO-model) gaan we deze verspreiden. Alle content matchen we met de doelgroep en de juiste (aankoop)fase. Hierdoor ontstaat een visueel overzicht van content, platformen, doelstelling en (fase van de) doelgroep.

Contentstrategie raamwerk

Thema’s en onderwerpen

In dit onderdeel werken we concrete content-ideeën uit, met daarbij het merk en de doelgroep, vanuit de emptahy maps en customer journey in gedachten.

We leggen de belangrijkste hoofdthema’s vast waarop content geproduceerd kan worden:

  • Hero content en grotere campagnes in kaart brengen
  • Hub-content bepalen op basis van thema’s en onderwerpen
  • Hygiene/help content bepalen

Proces van conceptontwikkeling en uitvoer contentstrategie

Wat/wie is nodig om de strategie goed uit te voeren. Zowel op het vlak van planning, contentontwikkeling, publiceren/promoten tot data en rapportage:

  • Rollen en inzet media en kanalen
  • Bepalen welke inzet nodig is (intern en extern)
  • Opzetten sociale kanalen en inzet hiervan (bepaald op basis van doelstellingen en verhaal)
  • Bewaking budgetten
  • Bewaking KPI’s en doelstellingen

Meten en bijsturen van de contentstrategie

Op basis van de investeringsdoelstellingen richten we maximaal drie KPI’s in. Ook kijken we per contentsoort en platform naar de juiste contentindicatoren (welke content scoort het beste, afhankelijk van de KPI).

  • meetbaar maken van content
  • content dashboard ontwikkelen
  • intern op basis van indicatiren en KPI’s (bijsturen content en bewaken budgetten)
  • extern op investeringen en ROI + belangrijkste KPI’s

Elk deel wordt ingeleid met een theoretisch model, actuele voorbeelden en ik zorg voor interactie met en tussen de deelnemers. Tijdens diverse break-out sessies wordt gewerkt aan het invullen van de strategie.

Na de sessie krijgen de deelnemers huiswerk mee om na te denken over aanvullende ideeën voor content (zoals blogposts/video/whitepaper en alle andere zaken die in de sessie aan bod komen).

Alle input en uitkomsten worden verwerkt tot een compacte presentatie met daarin de contentstrategie. Deze wordt aangevuld met tips en aanbevelingen om direct aan de slag te gaan met contentmarketing.

Referenties & meer

Het programma contentstrategie in één dag is onder andere ingezet voor Briskr.

Briskr

Het programma Contentstrategie in één dag was voor Briskr ideaal. Omdat Briskr diverse stakeholders heeft, werd op één intensieve dag een gehele basis voor een contentstrategie gelegd. De input van…

Mediahuis Limburg

Contentstrategie voor alle online platformen van Mediahuis Limburg. Mediahuis Limburg is naast uitgever van dagblad De Limburger ook eigenaar van diverse online platformen als WijLimurg, Limburgvac en UitTipsLimburg. Voor deze…

Meer informatie en boeken

Als je meer wilt weten of direct wil boeken, neem dan contact met me op via onderstaand formulier.