Empathy mapping: diepgaand inzicht in je doelgroep

Empathy mapping is dé methode om behoeften, wensen, vooroordelen en angsten van je doelgroep te achterhalen. Met de gegevens uit het Empathy Map Canvas kun je veel beter, sneller en concreter content maken. Je kent immers de wensen en behoeften, de beïnvloeders en vragen van je doelgroep. Deze content kan voor verschillende doeleinden worden ingezet. Kies ervoor om SEO hygiene-content te maken, omdat er veel op gezocht wordt. Je kunt ook hub-content maken, als je inspirerende video’s of content voor sociale media wil delen.

Empathy mapping is een beproefde methode

Empathy mapping is een beproefde methode uit de UX-wereld. Ik zet deze methode in om gericht content te ontwikkelen. Deze content sluit daardoor goed aan bij de doelgroep: de content raakt mensen in hun gespreksdomein en geeft antwoord op de vragen, angsten en vooroordelen rondom een product of dienst. Dankzij empathy mapping zorg je er vaak ook voor dat je content beter gedeeld wordt binnen je doelgroep. Deze content kun je verder onderverdelen in hygiene-content en hub-content. In onze blogpost over deze contenttypen leer je alles over de verschillen.

Het Empathy map canvas (Nederlandstalig)

Door antwoord te geven op de vragen in het model, krijg je nog beter inzicht in je (potentiële) klant. Het gaat hierbij om inzicht in het milieu, gedrag, belang en aspiraties van de doelgroep. Empathy mapping gaat dus verder dan persona’s ontwikkelen. Het resultaat is dat je inzicht hebt in wat iemand:

• denkt en voelt;
• ziet (in zijn – online en offline – omgeving);
• zegt en vooral doet.

Daarnaast willen we weten waar zijn frustraties zitten en waar zijn winst of succes zit. Een behoorlijk uitgebreid document dus!

Download het Empathy Map Canvas op A1-formaat


Ook mogelijk: workshop empathy mapping

Tijdens de workshop empathy mapping gaan we diep in op 7 belangrijke vraagstukken. Dankzij mijn jarenlange ervaring halen we alle informatie die we nodig hebben uit je team. Daarnaast zorg ik ervoor dat we de antwoorden meteen linken aan relevante contentvormen en inhoud. Achteraf kunnen we meedenken over de vervolgaanpak, interessante content concepten of daadwerkelijke ontwikkeling van content.

Voor wie is de workshop Empathy mapping?

De workshop is ontwikkeld voor elk bedrijf dat met contentmarketing aan de slag wil of dit al doet – van klein tot groot. De workshop wordt uitgewerkt tot een overzichtelijk geheel. Met deze uitwerking kun je relevante content maken. Wat krijg je bij de uitwerking:

  • Uitgewerkte doelgroepen
  • Voorbeelden en ideeën van content
  • Keuze in kanalen

Het liefst doe je dit niet alleen met jouw team: we betrekken graag je doelgroep en andere medewerkers bij het proces. Denk bijvoorbeeld aan mensen van de klantenservice of de buitendienst. Zij hebben immers direct contact met je klanten.

Boek de workshop Empathy mapping

De workshop Empathy mapping kost € 595 (exclusief btw) en duurt een dagdeel. Binnen een week na de workshop krijg je een uitgewerkt document opgeleverd. Deze uitwerking bevat niet alleen inspiratie voor nieuwe content, maar is een belangrijke leidraad om je doelstellingen met content marketing te behalen!

Als je meer wilt weten of direct een workshop wilt boeken neem dan contact met me op via onderstaand formulier.