Kennisbank elektrisch rijden – elektrische auto kopen

In dit eerste deel van de kennisbank elektrische rijden verzamel ik alle informatie die je nodig hebt als je een elektrische auto wilt kopen (leasen, zakelijk en privé, mag natuurlijk ook). Want je hebt besloten er een te kopen/leasen. Maar waar let je op als je een elektrische auto koopt. En koop je een nieuwe, of zoek je een tweedehands elektrische auto.

Lees ook: rijden met een elektrische auto en opladen van een elektrische auto.


Over mezelf als elektrisch rijder

Zelf rijden we sinds maart 2018 elektrisch (in een Nissan LEAF met 30kWh-accu). Niet eens heel erg lang. Maar voor de aankoop zijn we met ons gezin naar Barcelona gereden in eenzelfde Nissan LEAF. Daar doe je in één klap veel ervaring op ;-). Ook reed ik al eens in de BMW i3, de Renault Zoe en een Tesla. Mijn enthousiasme over elektrisch rijden is groot: het is stil, schoon en super relaxed.
 

Nieuwe elektrische auto kopen

Ga langer dan een uur proefrijden

Elektrisch rijden is fantastisch! Stil, Snel, Schoon. Vooral die snelheid, wow! Binnen no-time ben je weg bij een stoplicht en ook inhalen is een makkie. Maar elektrisch rijden moet je ervaren. Je accu moet opgeladen worden en je wilt weten hoe ver je nou echt kunt. Dat kan alleen als je een auto langer dan een uurtje meeneemt.

Veel dealers snappen dit en vaak mag je hem wel een dag meenemen. Alleen bij Tesla kan dat niet.

Proefrijden. En dan?

Ga lekker op pad! Plan een bezoek aan familie of een ander uitje. Zorg ervoor dat je de route op Chargemap.com bekijkt en download de App op je telefoon. Voor je gemoedsrust: zoek een snellader op die binnen de marge van 20% accu valt. Zo krijg je geen extreme laadstress.

Rij je veel op de snelweg, dan gaat je accu sneller leeg dan binnendoor. Logisch, dat is met elke auto. Wat nog meer invloed heeft op de accu-capaciteit:

  • Kou: hoe kouder, hoe slechter accu’s presteren. Het rijbereik is zo’n 20% minder dan in de zomer. Pas je snelheid aan en warm je auto vast voor (bijna alle elektrische auto’s kunnen dat. Op afstand en met de timer. Extra voordeel: nooit meer krabben!
  • Wind: tegenwind is ook niet heel fijn.
  • Regen: door regen is de weerstand op de weg een stuk slechter. Samen met wind een minpunt voor je accu en dus rijbereik.

Check: hoeveel rij je gemiddeld, zonder vakanties

Feit: met een elektrische auto kom je niet zover als een volgetankte Volvo (alhoewel Tesla daar goed in de buurt komt). Maar wees eerlijk: kijk bij de aanschaf niet naar die enkele keer dat je op vakantie gaat en dan achter elkaar 900 kilometer rijdt. De nieuwe elektrische auto’s van nu rijden zo’n 350-400 kilometer tot je moet laden. Dus twee keer iets langer pauze en je bent er ook! Nog eens uitgerust(er) ook.

Check: hoeveel rij je gemiddeld, zonder vakanties. Wat is je langste rit? Bekijk Chargemap.com en filter op snelladers. Hoeveel snelladers heb je onderweg tot je beschikking?

Ook goed om te weten: hoe snel laadt een auto bij een ‘gewone’ laadpaal

Bekijk voor jouw auto de laadunit (snelheid) op ev-database.nl.

Aansluitingen en laadsnelheid elektrische auto

Alle elektrische voertuigen hebben een lader aan boord om de accu te kunnen laden met wisselstroom uit thuis- en publieke laadpalen. Het type lader in je auto bepaalt hoe snel je kan laden. Er zijn ruwweg 4 types:
  • 1 Fase 16 Ampere (maximale laadsnelheid van 3,7kW)
  • 1 Fase 32 Ampere (maximale laadsnelheid van 7,4kW)
  • 3 Fase 16 Ampere (maximale laadsnelheid van 11kW)
  • 3 Fase 32 Ampere (maximale laadsnelheid van 22 kW)
Onderweg langs snelwegen zie je veel snelladers, zoals die van Fastned of Allego. Deze werken niet met wisselstroom (AC, Alternating Current) maar met gelijkstroom (DC, Direct Current). Doordat hiermee de accu direct geladen wordt, kan dit veel sneller:
  • CCS aansluiting: tot wel 350kW
  • ChaDeMo aansluiting tot 100kW

Bekijk voor jouw auto de laadunit (snelheid) op ev-database.nl.

 

Tweedehands elektrische auto kopen

Bekijk de status van de accu nauwkeurig

Slijtage, zoals bij een benzine-auto heb je bij een elektrische auto amper. Er zitten niet veel bewegende onderdelen in een volledig elektrische auto. Natuurlijk let je op de bandenslijtage en de staat van het interieur. Het belangrijkste onderdeel bij een elektrische auto is de accu. Maar hoe check je daar de staat van? Een paar voorbeelden:

  • Bij een Nissan LEAF kun je de status van de accu aflezen in het display in de auto (zie afbeelding hieronder bij Accu capaciteit). Het aantal streepjes aan de rechterkant neemt na een aantal jaar af. Elke streepje staat voor ongeveer 8% capaciteitsvermindering.
  • Vraag op het Nissan Electric Forum of er iemand in de buurt woont met een zogeheten ODB-dongle en de App LeafSpyPro. Daarmee kun je zeer nauwkeurig de capaciteit van de accu controleren.
  • Een Renault Zoe koop je eigenlijk zonder accu: die huur je. Mocht de accu té versleten zijn, dan kun je vide de dealer een vervangende accu krijgen.
  • Informatie over andere auto’s wordt op een later moment aangevuld
Accustatus na laatste laadbeurt, bereik en percentage accu. Geheel rechts zie je de accu capaciteit – hoeveel stroom kan er nog in de accu.