Kennisbank elektrisch rijden – elektrische auto opladen

Laden is een essentieel onderdeel bij elektrisch rijden. Hier lees je alles over laden thuis en onderweg of op locatie.

Let op: deze kennisbank is nog lang niet compleet! Heb je een vraag, of wil je iets toevoegen? Neem dan contact met me op.

Snelheid van opladen

Alle elektrische voertuigen hebben een lader aan boord om de accu te kunnen laden met wisselstroom uit thuis- en publieke laadpalen. Het type lader in je auto bepaalt hoe snel je kan laden. Er zijn ruwweg 4 types:

  • 1 Fase 16 Ampere (maximale laadsnelheid van 3,7kW)
  • 1 Fase 32 Ampere (maximale laadsnelheid van 7,4kW)
  • 3 Fase 16 Ampere (maximale laadsnelheid van 11kW)
  • 3 Fase 32 Ampere (maximale laadsnelheid van 22 kW)

Onderweg langs snelwegen zie je veel snelladers, zoals die van Fastned of Allego. Deze werken niet met wisselstroom (AC, Alternating Current) maar met gelijkstroom (DC, Direct Current). Doordat hiermee de accu direct geladen wordt, kan dit veel sneller:

  • CCS aansluiting: tot wel 350kW
  • ChaDeMo aansluiting tot 100kW

Bekijk voor jouw auto de laadunit (snelheid) op ev-database.nl.

Laden met AC en DC

Het verschil tussen laden met wisselstroom (AC) en gelijkstroom (DC).

DC - Gelijkstroom (snelladen)

Om een auto met gelijkstroom (DC) te kunnen laden, is een transformatorstation nodig om de wisselstroom (AC) uit het lichtnet om te zetten naar gelijkstroom. Dit is een kostbare installatie, die om een behoorlijk vermogen uit het netwerk (ca. 125A) vraagt. Bij gelijkstroom laden wordt de lader die altijd in de auto zit, niet gebruikt. Een accu is altijd gelijkstroom (DC), dus de stroom wordt rechtstreeks op de accu aangesloten. Deze manier van laden moet zorgvuldig gebeuren. Als een accu-cel te warm wordt, is er kans op onherstelbare schade.

Snelladen gebeurt vaak langs snelwegen. De meeste stations (zoals Fastned) beschikken over meerdere laadpunten. Elk laadpunt heeft een CCS en/of een Chademo-aansluiting. Ook beschikken deze nog vaak over een supersnelle AC (wisselstroom) aansluiting voor de Renault Zoe.

Het lijkt erop dat de laadstandaard CCS (Combined Charging System - CCS Combo 2) het gaat winnen in Europa. Laadstations van Fastned en ook Allego zijn vaak voorzien van meer CCS-aansluitingen dan Chademo.

AC - Wisselstroom (regulier laden)

In Europa gebruiken we wisselstroom (AC) voor gebruikersaansluitingen en is er zowel een 1-fase als 3-fase netwerk tot onze beschikking. Dit is prima te gebruiken voor het laden van elektrische voertuigen. Op de meeste locaties kan 32 Ampère (22kW) gebruikt worden om te laden. Afhankelijk van de lader in je auto (die wisselstroom omzet naar gelijkstroom) kun je met de volgende snelheden laden:
  • 1 Fase 16 Ampere (maximale laadsnelheid van 3,7kW)
  • 1 Fase 32 Ampere (maximale laadsnelheid van 7,4kW)
  • 3 Fase 16 Ampere (maximale laadsnelheid van 11kW)
  • 3 Fase 32 Ampere (maximale laadsnelheid van 22 kW)